Wednesday, July 21, 2010

ZAMAN KANAK-KANAK KU...... :-)

Masa zmn kanak2 dulu aku tingal kt jln muhibbah pdg jawa..boleh dikatakan kt situ semuanya kaum kerabat aku yg ada..jiran2 lain yg tingal kt situ pun baik2 belaka..kitaorg semua dh mcm sedara jer..x mcm zmn skrg jiran sebelah rumah pun ada yg tak kenal..dulu aku dgn kwn2 aku dan sepupu sepipit aku slalu main bersama2..(klu nk sebut nama ramai sgt..nanti ada yg tak sebut merajuk pulak).mcm2 permainan yg kitaorg main..antaranya batu seremban,masak2,kawin2,baling tin dgn seliper,sorok2,badminton,lumba basikal dan mcm2 lg ler..
Yg kelakarnya main tarik2 rambut..biasa ler permainan ini slalu berlaku apabila berlaku perbalahan di antara kitaorg..mula ler tak kwn sekejap..pastu baik balik..mcm tu ler slalunya..haha..brutal gak aku masa zmn kecil2 dulu..masa main lumba basikal dulu2 aku siap bw laju2 pastu lpskan handle basikal terlangar batu apa lg terjatuh ler..sampai skrg ada tanda kt lutut kiri aku..basikal BMX ler kata kan..(arwah mak aku yg belikan utk aku)..
Satu lg perkara yg berlaku masa zmn kanak2 dulu..main golek2 tong drum..tong drum tu dh bocor..jiran aku letak kt belakang umah dia..kitaorg jdkannya permainan..berdiri kt atasnya kemudian golek2kannya..golek punya golek ada salah seorgnya tergolek kt tanah..ada kaca lak tu kt tanah..apa lg kena jahit ler kt dahi dia..hehehe kesian pun ada..kelakar pun ada..satu lg citer tangkap berudu kt kolam..asyik sgt tangkap berudu sampai adk kwn aku terjatuh kt dlm kolam..nasib baik cpt diselamatkan oleh sedare aku bdk tu..klu tak..tak tau ler aku..
Masa zmn kanak2 dulu bila waktu mlm kitaorg mengaji kt umah pak bilal ni..umahnya agak jauh gak dr umah kitaorg..ada jiran aku br meningal dunia..abg2 aku dgn kwn2nya mengusik kitaorg semua mengatakan roh arwah jiran aku tu dtg masa kitaorg blk dr mengaji..apa lg semua lari lintang pukang ler..yg kesiannya ada seorg bdk ni dh ler lelah..tercungap2 dia lari sampai tertingal seliper dia..agak melampau tul gurauan dorg ni..
Yg aku masih igt klu bln puasa terutamanya puasa yg terakhir menjelangnya raya..mak2 kitaorg mula ler bertukar2 resepi kuih raya..sibuk wt kuih raya..sampai ada yg bw kuali dan sudip dr umah sendiri lg utk mengajar cara2nya..takut kot2 kuali dan sudip org lain tak sama dgn yg sendiri punya..sambil2 tu ada ler gosip2 skali..biasa ler org pompuan kan..pinjam-meminjam acuan kuih raya ler..mcm2 ler..
Klu nk citer pasal zmn kanak2 dulu mmg tak leh abis..aku & the gangs slalu round2 satu kg naik basikal..jumpa apek jual ais krim kitaorg thn..ada kalanya kitaorg beli dan ada kalanya apek tu bagi jer..syoknya zmn kanak2 dulu..skrg kitaorg semuanya dh berpindah-randah..sbb jln muhibah tu dulu kononnya nk wt apa tah..tp sampai skrg terbiar camtu jer..kawasan tu dh sunyi skrg sbb tu lah mcm2 jenayah berlaku kt situ..

No comments:

Post a Comment