Friday, July 9, 2010

PENGALAMAN DI HOSPITAL..

Sebelas thn lalu...dlm bln November.arwah mak aku telah dimasukkan ke Hospital Tapah..ank sepupuku yg menemaninya di hospital sebelum aku yg menemaninya..hari pertama aku menjaganya memang aku tak boleh tido..nasib baik ada novel yg aku pinjam dr ank buah aku..tiba mata aku mengantuk..aku pun baring ler kt katil sebelah yg kosong..tiba2 ada suara suruh aku bgn..tak kasi aku tido kt situ..aku memang marah kt mak cik matron tu..aku cam dh nk menjawab blk kt dia..tp arwah mak aku usap2 tgn aku dan mengelingkan kepala..dan ckp kt aku takpe dia memang camtu..sbb ank mak cik yg ddk kt katil dpn arwah mak aku pun dh kena camtu gak..pastu habis satu novel ke satu novel aku baca sampai ler siang..ank mak cik tu gak ler yg menjadi kwn aku kt hospital tu..
Siangnya aku menanti kedatangan ayah,abg2 dan kakak2 aku dtg melawat..makanan kt hospital memang tak sedap,sementara ayah aku menjaganya.. aku,kakak dan abg aku g ler mkn kt kedai mamak di pekan Tapah..akak2 nurse dan doktor2 kt situ semuanya baik2 belaka..cuma mak cik tu jer..dia igt aku bdk kawasan situ gak..sbbnya arwah mak aku masa sakit kitaorg suruh g hospital kt sini tak nak..mulanya blk kg nk berubt cara tradisional..satu hr dia g check up kt klinik tempat sepupu aku keje..doc ckp dia kene g hospital sbb kurang drh..nk pulak dia ddk kt hospital Tapah..kt hospital mmg dorg mskkan drh..tu yg agak susah sikit klu nk bergerak or nk g toilet..aku ler yg memegangnya dan aku ler yg mencebuknya bila dia buang air..tak kira ler air kecil atau air beso..
Abg ipar aku dh tukarkan dia kt wad 1st class tp dia lak tak nk g..katanya wad tu sempit,sedara-mara ramai dtg melawat..mlm kedua aku menjaganya lg ler aku tak leh tido..ada seorg mak cik ni br msk hospital..mulut bising nk blk umah..siap kena kandang lg katilnya..dorg kasi ubt ok sikit..pastu dia gaduh panas,dh ler takde sape yg menjaganya..aku terdgr ank2 dia bertekak..keputusannya dorg semua mmg tak nak jaga dia..mak cik ni gaduh panas..yg arwah mak aku pulak rasa sejuk..aku slow kan kipas..mak cik tu bising ckp panas..serba salah aku jdnya..mlm tu aku tido satu katil dgn arwah mak aku..sebelum mengantuk apa lg baca novel ler..br dpt tido dlm beberapa jam..wad kecoh lg ada akak ni br msk hospital sbb asthma..dorg kasi dia gas..dh mmg ajal dia..akhirnya dia g menghadap Ilahi subuh tu gak..apa lg sape2 yg ada kt wad tu kena ler pindah sekejap kt tempat lain..
Siangnya sbb ada org yg menjaganya aku blk kg sekejap..tp bkn ddk kt kg pun g dusun durian jap..time tu musim durian..ptg aku g hospital blk..time siang mmg ramai sedara-mara yg dtg melawat dia..mak cik matron tu tiba2 baik lak dgn aku..byk lak soalan dia kt aku megalahkan inspektor polis lak..aku ddk ktne..masih blajar ke dh keje..mcm2 ler..pastu dia leh ckp aku leh tido kt katil kosong tu tp nanti kemas ler blk..sbb leh tido kt katil tu ler aku leh terlena..tiba2 ada seekor kucing jilat2 tgn aku..seolah2 ign menjagakan aku dr tido yg lena..tercelik mata aku tgk arwah mak aku tak de kt katil dia..rupa2nya dia ada kt singki tepi tu..aku mendekatinya dan mengusap belakangnya..muntahnya warna hitam pekat dan baunya teramat busuk..sampai aku pun nk termuntah rasanya..yg aku hairan sebelumnya aku tak perasan lak ada kucing kt situ..pas peristiwa tu br aku nampak byk gak kucing kt kawasan hospital tu...
Esoknya..arwah mak aku sibuk nk blk umah..hr tu gak ler ayah aku dtg lambat melawatnya..dia suruh aku call ayah aku dtg cepat kt hospital..ayah aku pun uruskan ler..abg2 n kakak2 serta family mereka semuanya dh blk Shah Alam..tiap2 mggu dorg dtg melawat arwah mak aku..Shah Alam - Perak - Shah Alam..tu ler keje dorg masa tu..beberapa hr ddk kt kg..arwah mak aku sibuk nk blk Shah Alam lak..katanya blk nk mengundi..dlm semiggu blk semula kt umah dia dh tak leh jln..sakitnya bertambah teruk..Pd 30 Nov 1999 arwah telah meninggalkan kami semua dihadapan aku dan kakak aku..semoga rohnya dicucuri rahmat dan di tempatkan di tempat yg mulia..amin..

AL-FATIHAH BUAT ALLAHYARHAMAH SA'ADAH BT MAT SA'ABAN..

No comments:

Post a Comment